måndag 5 maj 2008

Vår lokala mataffär...

Mitt emot vår port har vi vår lokala mataffär. Den är som en resa genom en matkultur, men också nya spännande ingredienser och ett rikt utbud av färska grönsaker och frukt. Jag tror aldrig att jag upplevt så mycket fetaost och så mycket yoghurt - i alla dess olika former - som vi har i vår mataffär. Det är en ständigt strid ström av människor som kommer och handlar - oftast kvinnor - de flesta av dem hemmafruar. Det är som en träffpunkt mitt på gatan - med männen som sitter på cafét mitt emot och spelar backgammon och dricker te. Klasskillnaderna är tydliga, och jämställdhet är något som är långt långt borta. Egentligen är det konstigt att Turkiet inte kommit längre med arbetet kring sociala rättigheter och jämställdhet, speciellt om man ser till landets stolta historia....

1 kommentar:

Martin Tunström sa...

Läste i ett äldre nummer (1930-tal) av SSU tidskrift Frihet hur man entuasiastiskt berättade hur landet utvecklades, hur man fått sina första kvinnliga piloter.:D